
C# Programlama – Giriş
Ocak 2, 2022
C# Programlama – Tip Dönüşümleri
Ocak 2, 2022C# Programlama - Değişkenler ve Veri Türleri
Değişkenler:
Değişkenler; programlamada metinsel, sayısal yada mantıksal herhangi bir değerin hafızada tutulması için isim verilerek kullanılmasıdır. Verilen değer bilgisayar belleğinde byte tipinde tutulur.
Değişken Tanımlama: Değişken tanımlarken ister değer tipini belirterek "int değiskenAdi" tanımlarız. İstersekte bilinçsiz tanımlama yani "var degiskenAdi" diyerek derleyici'nin değişken tipini değerden anlaması ile tanımlarız.
Not: Genel olarak tanımlarken <veri türü> <değişkenAdı> yöntemini uygularız.
Not: Virgül kullanarak birden fazla değişkende tanımlayabiliriz. (int a=2, b, c;)
Not: Var ile değişken tanımlarken o anda içeriğine değeri tanımlamak zorundayız.
Genel Değişken Tanımlama Kuralları:
- Değişken tanımlamada Case-Sensivity denilen büyük küçük harf duyarlılığı vardır. Yani personel adında 2 değişken biri büyük diğeri küçük harf olmak üzere (TCNO-tcno) aynı isimle tanımladığı zaman C# tanımlanan bu değişkenleri 2 ayrı değişken olarak alacak. Dolayısıyla verilen değerler farklı 2 değişkenin farklı değerleri olarak alınacak. (int TCNO= 1234567890; ) (int tcno = 123412341234;)
- Değişkenler de boşluk bırakılamaz. ( YANLIŞ --> int fener bahçe = 1907;) (DOĞRU --> int galatasaray = 1905)
- Değişkenlerde boşluk yerine alt çizgi "_" kullanılabilir.
- Değişken isimleri rakamlar yada özel bir karakter ile başlayamaz. (YANLIŞ --> int 123deneme = 1;)
- Değişken isimleri C# ta tanımlı özel kelimelerden oluşamaz.
Örneğin:
degiskenAdi string = "Ankara"; // string tipinde degiskenAdi değişkeninin ilk değeri
degiskenAdi string = "İstanbul"; // string tipinde degiskenAdi değişkeninin son değeri
degiskenAdiİki int = 1927; // // int tipinde degiskenAdiİki değişkeninin ilk değeri
Not : Değişkenleri veri türlerine göre bellekte yer tutar.
Veri Türleri:
C#'ta değişkenler türlerine göre veri tipleri ile bellekte tutulurlar. Bu veri tipleri ihtiyacımıza göre temelde string, char, boolean, decimal, kesirli sayı yada tam sayıdır. C# ta klasik dillere nazaran ilkel veri tipleri yoktur. Yani klasik dillerde veri tipleri dile gömülü olup bir anahtar sözcük ile belirtilir. C# nesne yönelimli bir dil olduğundan her sınıf soyut bir veri yapısıdır. Bu özelliği işlevsellik açısından büyük avantaj sağlar. C#'ta her sınıf bir veri tipidir. Her veri tipide aynı zamanda bir sınıftır. Microsoft .NET ile bu sınıf ve öğelerini hazır tanımlanmıştır.
Not: Veri tiplerinin dönüşüm işlemleri için tip dönüşümleri makalesini okuyabilirsiniz.
Veri Tipleri Tablosu :
|
Tür |
Boyut |
Kapasite |
|
byte |
1 bayt |
0, ..., 255 (tam sayı) |
|
sbyte |
1 bayt |
-128, ..., 127 (tam sayı) |
|
short |
2 bayt |
-32768, ..., 32767 (tam sayı) |
|
ushort |
2 bayt |
0, ..., 65535 (tam sayı) |
|
int |
4 bayt |
-2147483648, ..., 2147483647 (tam sayı) |
|
uint |
4 bayt |
0, ..., 4294967295 (tam sayı) |
|
long |
8 bayt |
-9223372036854775808, ..., 9223372036854775807 (tam sayı) |
|
ulong |
8 bayt |
0, ..., 18446744073709551615 (tam sayı) |
|
float |
4 bayt |
±1.5*10-45, ..., ±3.4*1038 (reel sayı) |
|
double |
8 bayt |
±5.0*10-324, ..., ±1.7*10308 (reel sayı) |
|
decimal |
16 bayt |
±1.5*10-28, ..., ±7.9*1028 (reel sayı) |
|
char |
2 bayt |
Tek bir karakteri tutar. |
|
string |
Sınırsız |
Metin tutar. |
Değişken Tanımalama ve Veri Tiplerine Göre Değişken Örnekleri:
using System;
namespace ConsoleApp1
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
//***************** Değişken Tanımlama Örnekleri *********************
Console.WriteLine("Hello Dear!");
Console.WriteLine("Your Name : ");
var myName = Console.ReadLine();
Console.WriteLine("Welcome : " + myName);
Console.ReadKey();
//**************************************
Console.WriteLine("Your Tv Series : ");
var stringLine = Console.ReadLine();
var stringWrite = "Favorite Tv Series : " + stringLine;
Console.WriteLine(stringWrite);
Console.ReadKey();
//**************************************
Console.WriteLine("Your Favorite Number : ");
var newIntNumber = "";
newIntNumber = Console.ReadLine();
Console.WriteLine("Favorite Number is : " + int.Parse(newIntNumber));
Console.ReadKey();
//**************************************
int newNumberOne = 1905;
Console.WriteLine("Please set your number : ");
var favoriteTeamNumber = Console.ReadLine();
Console.WriteLine("Your favorite number is : " + favoriteTeamNumber + " Or " + newNumberOne);
Console.ReadKey();
//***************************************
int newNumberOneTh = 2003;
Console.WriteLine("Set your graduate years.");
var setGraduate = Console.ReadLine();
Console.WriteLine("Your Graduate Start Date : " + newNumberOneTh + "Your Graduate Finished Date :" + setGraduate);
Console.ReadKey();
//*****************************************
string championTeam = "Galatasaray";
string ThirdTeam = "Beşiktaş";
int championTeamBornDate = 1905;
int thirdTeamBornDate = 1903;
Console.WriteLine("Please set your team : ");
var setTeam = Console.ReadLine();
if (setTeam == championTeam)
{
Console.WriteLine("Your Date : " + championTeamBornDate);
}
if (setTeam == ThirdTeam)
{
Console.WriteLine("Your Date : " + thirdTeamBornDate);
}
if (setTeam != championTeam && setTeam != ThirdTeam)
{
Console.WriteLine("Try again...");
}
Console.ReadKey();
//*********************************************
}
}
}
using System;
namespace ConsoleApp1
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
//************** Veri Türleri ile ilgili örnekler *************************
bool answerOne = true;
bool answerTwo = false;
string Champion = "Galatasaray";
string ChampionTwo = "Fenerbahçe";
string ChampionThree = "Beşiktaş";
Console.WriteLine("what's your team? ");
var answer = Console.ReadLine();
if (answer == Champion)
{
Console.WriteLine(answerOne);
}
else if (answer == ChampionTwo)
{
Console.WriteLine(answerTwo);
}
else if (answer == ChampionThree)
{
Console.WriteLine(answerTwo);
}
else
{
Console.WriteLine("An Error... Try again!");
}
Console.ReadKey();
//********************************************
byte numberOfPlus = 200;
byte numberofPlusTwo = 255;
Console.WriteLine(numberOfPlus + numberofPlusTwo);
Console.ReadKey();
////********************************************
sbyte numberOfSbyte = -11;
short numberOfShort = -1000;
ushort numberOfUshort = 22222;
uint numberOfUint = 40000;
long numberOfLong = 222222222;
ulong numberOfUlong = 22222222222222222;
decimal numberOfDecimal = 6999999999999999999;
double numberOfDouble = -1.999999999;
float numberOfFloat = 222222222;
Console.WriteLine(numberOfSbyte + numberOfShort + numberOfUshort + numberOfUint + numberOfDouble + numberOfFloat);
//**********************************************
char[] charachterOfChar = new char[5];
charachterOfChar[0] = 'X';
charachterOfChar[1] = 'X';
charachterOfChar[2] = 'X';
charachterOfChar[3] = 'X';
charachterOfChar[4] = 'X';
Console.WriteLine(charachterOfChar[0]);
Console.WriteLine(charachterOfChar[1]);
Console.WriteLine(charachterOfChar[2]);
Console.WriteLine(charachterOfChar[3]);
Console.WriteLine(charachterOfChar[4]);
Console.ReadKey();
}
}
}